Už jste slyšeli o VRUTu?

31.8.2022
Projekty
Tereza Kopecká

VRUT není šroub, ale Virtual Reality Universal Toolkit. Nicméně je stejně flexibilní a užitečný. Vývoj probíhá výhradně ve Škoda Auto, ale nově do tohoto procesu intenzivně vstupujeme i my  z Green:Code, proto si ho pojďme představit podrobněji . 

Představení aplikace

VRUT 2.0 je univerzální software se zaměřením na aplikace ve virtuální realitě. Využívá nejmodernějších technologie s cílem nabídnout unikátní řešení a moduly pro podporu virtuálních procesů. Jako příklad může být uveden modul pro virtuální tréninky. Kdy bez nutnosti znalosti programování  si každý může jednoduše dle svého scénáře sestavit trénink (například montáž střední konzoly) nebo výuku (ovládací prvky v autě). Popřípadě se do stejné scény mohou připojit pomocí kooperace další účastníci a to i vzdáleně třeba přes půl světa. 

Kromě tohoto VRUT 2.0 zvládá online fotorealistické prezentace pomocí technologie Ray tracingu, napojení na celou řadu zobrazovacích médií (projekční stěna, CAVE, 3D VR i AR brýle a celou řadu periferií jako např. profesionální tracking systém pro sledování polohy uživatele nebo hexapod pro jízdní simulátor.

 

Green:Code & Škoda Auto

Green:Code vznikl spojením technologické společnosti Etnetera a lídra v automotive Škoda Auto . A právě díky tomu jsme se k této unikátní aplikaci v dostali. V rámci VRUTu pomáháme především s vývojem a testováním. Aktuálně na tomto projektu pracuje náš tester aplikace Miroslav Šára. Na obecných částech pak C++ vývojář  Karel Tomanec a na vývoji GUI a Middleware (například šifrování přes PKI) Jan Šimon. Naši programátoři pak veškerou práci na této aplikaci řeší s kolegy ze Škoda Auto. A to především  s Team&Product managerem Michalem Rédlem a SW architektem Antonínem Míškem. O celkový koncept a strategii vývoje se pak stará Business owner Roman Schubert. 

 

Historie

Počátky této aplikace sahají do roku 2007, kdy ve spolupráci s ČVUT bylo vyvinuto „srdce“, neboli jádro celého systému. A to bylo postaveno velmi moderně, díky čemuž jsme i dnes plně konkurenceschopní. Důkazem může být i výsledek výkonnostního testu zhruba před 5-ti lety, kdy jsme do VRUTu načetli 30.000 kompletních aut (exteriér i interiér) a celková scéna měla 750 000 000 000 (ne, není to překlep – 750 miliard) trojúhelníků.

V průběhu dalších let byl software dále rozvíjen např. pro  využití optimalizace ergonomie v interiéru. V roce 2010 pak došlo k nasazení do CAVE (v našem případě 4-stranná projekce). V té době nebyl na trhu SW, který by vyhověl naším požadavkům na VR prezentace. Významný milník představuje rok 2014, kdy byla doplněna technologie Ray Tracingu, která nám od té doby umožňuje provádět fyzikálně korektní vizualizace. 

S dostupností 3D brýlí po roce 2016 došlo i v rámci Škoda Auto  k boomu využívání virtuální reality v podstatě ve všech oblastech. Významným technologickým skokem byl VRUT 2.0, který byl zveřejněn v roce 2019. Tato evoluce přinesla kompletně přepracované uživatelské rozhraní s jedinečnými charakteristickými prvky, zcela novou unikátní definici materiálů s fyzikálně korektním chováním, přechod na vykreslováním pomocí rozhraní Vulkan a již výše uvedený modul pro virtuální tréninky.

Nutno také zmínit, že díky své flexibilitě, umocněné synergickým využitím dat v jednotném formátu v rámci celé firmy je VRUT 2.0 o to více zajímavou alternativou. Další jedinečná řešení jsou v plánu. Nechte se překvapit!